Watersportorganisaties zien niets in verplicht vaarbewijs

Watersportorganisaties en -ondernemers zien niets in de invoering van een verplicht vaarbewijs, blijkt uit onderzoek van NOS. Het aantal ongelukken met pleziervaart en in de beroepsvaart steeg in 2022. Ten opzichte van 2021 steeg het aantal gewonden van 42 naar 59 en het aantal doden van 5 naar 21. 12 mensen kwamen om in de beroepsvaart, 8 tijdens een pleziervaart. Er is niet één specifieke oorzaak of type ongeval aan te wijzen als verklaring voor de toename. Het is wel duidelijk dat het de afgelopen jaren drukker is geworden op het water. Vooral in coronatijd  hebben meer mensen een boot gekocht.

De cijfers zijn zorgelijk, aldus demissionair minister Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat. Om het aantal ongelukken terug te dringen, laat de minister onder meer een verplicht vaarbewijs voor de pleziervaart onderzoeken. “Goede kennis van vaarwegregels zorgt ervoor dat recreanten zichzelf en anderen minder in gevaar brengen”, schrijft Harbers aan de Tweede Kamer. Nu ligt de grens voor een vaarbewijs bij 15 meter. Dit zou in stapjes naar beneden moeten, bijvoorbeeld naar 10 meter. Harbers wil bovendien de beroepers- en pleziervaart beter scheiden.

Maar uit een rondvraag van de NOS blijkt dat veel watersportorganisaties en andere ondernemers geen voorstander zijn van strengere regels. De ongelukken die er gebeuren, zijn volgens hem bijna allemaal met snelle vaartuigen – en daar is nu al een vaarbewijs voor nodig. “Ik zeg altijd dat varen veiliger is dan fietsen, maar ik hoor de politie ook niet pleiten voor een fietsbewijs”, aldus Geert Dijks, directeur van Hiswa-Recron. Bovendien zal de economische schade volgens hem groot zijn.

Het Watersportverbond zou graag zien dat mensen zich “in de praktijk bekwamen”, zegt een woordvoerder. “Dat werkt beter dan een papiertje in een zaaltje halen.”

Lees het volledige artikel op nos.nl.