Succesvolle app om vanaf je boot je ligplaats te kunnen betalen
De community funding campagne van Blue Water App in samenwerking met Symbid is al binnen een maand na lancering succesvol. De Blue Water App is een app waarmee u vanaf de boot uw ligplaats kunt betalen, zonder in de rij te hoeven staan bij het havenkantoor. Dit bleek een populaire oplossing tijdens coronatijd, waar de 1,5 meter maatregelen ervoor zorgen dat we meer zakenop afstand willen kunnen regelen. De app werd afgelopen seizoen 45.000 keer gedownload.
Met het stijgende aantal gebruikers groeide ook de vraag naar het aantal havens waar met de app betaald kan worden. Blue Water App startte de community funding campagne om de huidige groeispurt door te kunnen zetten en aan de vraag van de watersporter te kunnen voldoen. De watersport community haakte ook snel aan op het initiatief. Binnen een maand werd meer dan het dubbele van het oorspronkelijke streefbedrag al bereikt.
Watersporters gaven eerder al aan dat ze hopen bij meer havens met Blue Water App te kunnen betalen. Met deze campagne blijkt dat de watersporters de daad bij het woord voegen en ook echt willen investeren in deze technologie. Chris Drent, bedenker van de app: “Het is een uitdagende tijd voor iedereen, en dan is het bijzonder om te zien dat er zo positief gereageerd wordt. Er lopen inmiddels diverse gesprekken met nieuwe havens, maar ook met gemeentes. Voor die laatste groep is vooral het automatiseren van betalingen van lig-en doorvaartgelden interessant”.
Jan Smit uit Edam is net met pensioen en één van de gebruikers die ook geïnvesteerd heeft in de app. Hij hoopt dat de app meer bekendheid krijgt en de betaalmethode door meer havens ingezet gaat worden: ‘Ik heb de app al een tijdje en vind hem heel gebruiksvriendelijk. Ik zou er graag meer gebruik van willen maken. Wanneer je na een behoorlijke tocht in een haven aankomt, is het relaxed om je ligplaats te betalen terwijl je in de kuip met een biertje na zit te genieten. Ook voor havens op eilanden waar de getijden vaak aankomst en vertrek bepalen, is betalen met de app denk ik een uitkomst, zeker op momenten dat het havenkantoor niet open is.’
De komende maanden wordt de marketing opgeschaald en het sales support team wordt uitgebreid met nieuwe marina succes managers. Tijdens het vaarseizoen biedt dit team ondersteuning aan zowel havens als gebruikers. Er staan diverse software ontwikkelingen van de app op de planning en er is een nieuw platform voor de professionele vaart in ontwikkeling. In dat laatste zijn vooral gemeentes geïnteresseerd. Ook worden nieuwe services aan de app toegevoegd zoals het betalen van campers op haventerreinen, keyless toegang tot havens en een koppeling met maaltijdbezorging.
Bron: emerce.nl