Tweedehands boot kopen

Wilt u graag een boot kopen, maar u wilt niet meteen de hoofdprijs ervoor betalen? Dan kunt u het beste een tweedehands boot kopen. Belangrijk om te weten is dat volgens de wet de verkoper niet in hoeft te staan voor verborgen gebreken. Als u besluit om een tweedehands boot te gaan kopen is het belangrijk dat u eerst een proefvaart maakt. Daarnaast is het verstandig om de boot te laten keuren door een expert. Ook hoort de boot een registratiebewijs te hebben, bovendien kan het niet verkeerd te zijn om te controleren of de boot niet als gestolen staat opgegeven. Hieronder geven we een aantal punten aan waarop u moet letten als u een tweedehands boot gaat kopen.

Staat van de boot

Wat is de staat van de boot? Is er geen loszittende verf of roest? U kunt dit controleren door een stukje tape aan te brengen en na 5 minuten weer los te trekken.  Als de verflaag los laat, dan is er sprake van onvoldoende hechting. Daarnaast moet u op de volgende punten letten.

  • Is het rubber bij de ramen nog soepel en vrij van scheurtjes?
  • Is het houtwerk niet verweerd?
  • Zijn er geen lekkageplekken, schimmel of muffe geuren aanwezig?
  • Heeft u de onderkant van de boot gezien?
  • Is er niet teveel speling op de schroefas?
  • Twijfels over de dikte van stalen of aluminium romp? Laat dan een vlaktediktemeting uitvoeren door een expert.

Voor de proefvaart

Voordat u besluit een proefrit te maken is het belangrijk dat u de volgende dingen controleert:

  • Is er geen olielekkage?
  • Is de brandstofpomp droog?
  • Zijn alle koelslangaansluitingen droog?
  • Is er niet teveel speling op de schroefas?
  • Heeft u de olie gecontroleerd? Is de olie grijs, dan is het samengekomen met water. Dit duit meestal op een lekke koppakking.
  • Heeft u de motor laten proefdraaien? Duurt het langer dan 30 a 40 seconden voordat de motor start? Of hoorde u rare geluiden? Kijk dan waar dit eventueel vandaan zou kunnen komen.

Tijdens en na de proefvaart

Bent u klaar voor de proefvaart? Spannend! Ook tijdens de proefvaart en na de proefvaart zijn er een aantal dingen waar u op moet letten.

  • Werkt de bedieningshendel meteen en werkt op een soepele manier?
  • Wanneer u de snelheid verhoogt, komt er dan geen rook vrij?
  • Hoort u geen rare tril –en bijgeluiden tijdens uw proefvaart?
  • Hoeft u tijdens het varen niet teveel te corrigeren? Als dit wel het geval is dan is de boot waarschijnlijk niet echt koersvast (dit is ook afhankelijk van de weersomstandigheden) en vaart deze minder prettig.
  • Heeft u een nieuwe oliemeting uitgevoerd na de proefvaart? Indien u waterbelletjes ziet, dan betekent dit waarschijnlijk alsnog een lekke koppakking.
  • Komt er geen rook vrij bij het verhogen van de snelheid?
  • Ziet de bedrading onder het dashboard er verzorgd en geordend uit?
  • Heeft de boot minstens twee accu’s aan boord? Staan de cellen van de + pool omhoog, dan betekent dit dat de accu versleten is.
  • Ervaart u voldoende stabiliteit in de boot?

Wel of geen tweedehands boot kopen?

Heeft u op de bovenstaande vragen overal ‘ja’ op kunnen antwoorden? Dan is deze tweedehandse boot een goede keuze! Zo niet, laat u door een expert informeren over de gevolgen van extra kosten. Gebruik deze informatie tijdens het onderhandelen met de verkoper, wellicht kunt u namelijk van de prijs afhalen. Heeft u heel vaak ‘nee’ geantwoord? Dan is het beter als u nog even verder kijkt. Koopt u wel een tweedehands boot dan is het belangrijk dat u uw tweedehands boot ook laat verzekeren? Wij geven u onafhankelijk advies, bovendien kunt u bij ons terecht voor een goedkope bootverzekering. Heeft u nog vragen, dan kunt u altijd even contact met ons opnemen!